Vyhledávání


Kontakt

AUTOSERVIS-PEŠKA
Tikovická 21
Ořechov
664 44

Mobil: +420 603 854 532
Telefon: +420 547 225 095
Fax: +420 547 225 095

E-mail: peska.f@seznam.cz

Jak poznat, že klimatizace v automobilu v pořadku?

Stačí sledovat chování klimatizace při jejím provozu. Při zapnuté klimatizaci, kdy se okolní teplota pohybuje okolo 25°C, by se teplota vzduchu z výdechů ventilace auta měla pohybovat okolo 5-10°C a kompresor by se při volnoběžných otáčkách u většiny vozů neměl vypínat. Stejně tak jakýkoliv hluk vycházející z kompresoru může naznačovat problém. Také by z Vaší klimatizace neměl být cítit žádný nepřijemný pach. Včasná návštěva u odborníka je v těchto případech namístě

 

Co způsobuje zápach z klimatizace a proč dezinfikovat klimatizaci

Zápach způsobují bakterie a plísně, které se množí na vnitřním výměníku klimatizace (tzv. výparníku), protože jde o nejchladnější a nejvlhčí místo v interiéru vozidla. Nejintenzivnější bývá v okamžiku, kdy se po krátké době vracíte do auta, kterým jste přijeli se zapnutou klimatizací.

Proto je velmi vhodné provádět tzv. dezinfekci klimatizace, která zničí bakterie a plísně a odstraní zápach. Bohužel vzniku bakterií se nedá nijak nastálo zabránit, proto se doporučuje dezinfekci klimatizace provádět dvakrát ročně, vždy před a po sezóně používání klimatizace a to i v případě, že zápach necítíte.

Problém růstu bakterií na výparnících je všeobecný a postihuje všechny používané klimatizační okruhy, nejen ty v automobilech.

 

Neudržovaná klimatizace to je kašel, pálení očí...

Zanedbáním údržby klimatizace se zbytečně vystavujete všem nepříznivým vlivům, které vyplývají z pobytu v podobných prostředích. Kašel, podráždění, pálení v krku, pálení očí, to všechno mohou být důsledky zanedbání dezinfekce autoklimatizace. Toto pociťují obzvlášť osoby se zvýšenou citlivostí, případně lidé s alergiemi. Nepodceňujte proto pravidelnou údržbu.

Další poskytované služby v oboru autoklimatizací:

  • plnění okruhu klimatizace ekologickým chladivem R134a
  • detekce úniků chladiva z okruhu klimatizace
  • odstranění úniků z okruhu klimatizace, kontrola těsnosti okruhu
  • výměny veškerých dílů klimatizačního okruhu (výparníky, kondenzátory, kompresory, hadice, těsnění....)
  • aplikaci UV reflexní látky do okruhu (umožňuje rychlou detekci místa úniku chladiva)
  • zjišťování a opravy závad elektroinstalace v okruhu klimatizace a celého systému ventilace
  • tlakové zkoušky jednotlivých částí okruku klimatizace
  • speciální svařování a pájení hliníkových částí
  • diagnostika a opravy automatických klimatizací (ovládání climatronic atd.)

 

Nejčastější závady klimatizací v automobilech

Úniky chladícího média z okruhu klimatizace

Snaha výrobců automobilů o maximální snížení výrobních nákladů k tomu jen přispívá. Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný a k drobným únikům chladiva dochází u každé klimatizace.

Jestliže Vaše klimatizace v autě nefunguje (nechladí) nebo se její účinnost snižuje během několika dnů či týdnů po naplnění, s největší pravděpodobností je to způsobeno únikem chladícího média z okruhu. V tomto případě nemá smysl přemýšlet o novém naplnění, jak je Vám doporučováno od naprosté většiny "odborníků z pneuservisů apod.", jejichž jedinou znalostí v tomto oboru je právě naplnění okruhu klimatizace chladivem.

Jestliže klimatizaci necháte pouze znovu naplnit chladícím médiem, neodstraní to její závadu, ale pouze důsledek. A proto můžete velmi brzy očekávat snížený účinek klimatizace nebo její úplné selhání, opět z důvodu úniku chladícího média. V takovýchto případech je nezbytné nejdříve zjistit přesné místo úniku média z klimatizace, tento únik zastavit a až poté, co bude okruh klimatizace utěsněn, může být naplněn chladícím médiem.

Někteří výrobci uvádí jako přijatelný unik až 30% hmotnosti chladiva za rok. Z toho vyplývá také účelnost preventivních prohlídek, které Vám zaručí že klimatizace bude opravdu funkční. Ty mohou také zabránit případné větší poruše, která by si vyžádala výrazně vyšší investice.

Závady kompresorů

Vzhledem k jejich značně složité vnitřní konstrukci, kde je velké množství mechanických součástí, dochází k opotřebení vlivem tření. Nesprávné množství nebo viskozita speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje. Při výměně jakékoliv součásti chladícího okruhu je nezbytné doplnit výrobcem předepsané množství oleje. I zde se setkáváme velmi často s tím, že například po výměně poškozeného chladiče nebylo provedeno doplnění oleje a následně došlo k vážnému poškození kompresoru.